Sculpturen van Annette Jalilova zijn dynamisch, sensueel en stralen harmonie uit. Dat het vrouwelijk lichaam voor haar de belangrijkste inspiratiebron vormt is niet verwonderlijk: voordat zij ging beeldhouwen was deze Française actief als danseres. De vrouw biedt haar de mogelijkheid om emoties en de diepe roerselen van de ziel te visualiseren in een persoonlijke beeldtaal. Bewegingen van het lichaam geeft zij vorm in bronzen beelden met een uiterst vloeiende belijning. Als een choreograaf speelt zij met de ruimte. Zij creëert in haar composities, waarbij tussenliggende ruimten geen onderbreking van de lijn vormen, een grafisch lijnenspel. Jalilova reduceert haar vrouwelijke naakten tot de essentie. Haar recente beelden zijn abstracter en laten minder ronde volumes zien. De vrouwen zijn bijna getransformeerd tot veelzeggende tekens, krachtige statements van een serene schoonheid. Momenteel vervaardigt zij beeldengroepen, waarbij men zelf spannende composities kan creëren door de samenstelling van de sculpturen te veranderen. Hier komt de choreograaf weer in actie. Haar recente serie beelden heet ‘Resistances’, een titel die duidt op haar bezorgdheid over de actuele situatie in de wereld. In een groep voelt men zich sterker om weerstand te bieden aan de soms bedreigende buitenwereld. Samen staan we sterk en kunnen we overleven. Communicatie, beweging en samenspel maken de bronzen tot een krachtige en harmonieuze eenheid. Na een carrière als professioneel danseres gooide Annette Jalilova in 1990 het roer om en ging zij zich toeleggen op de beeldhouwkunst. Vanaf dat moment exposeert zij haar beelden in verschillende landen. In Frankrijk is zij een bekend kunstenaar. In 2002 won Annette Jalilova de prestigieuze L’Oréal Award (eerste prijs).

“Scutum”, h68cm

“Marfik”, brons, oplage 8, 46x26cm

Le Ruban, brons, h90cm

Mes Vagues, brons, diverse kleuren, h26x60cm

Les Ascendantes, brons, gepatineerd, h100x100cm

Calligraphie, brons, h43x24cm

Kela, brons, h60x60x60cm, 2016